Förberedelser inför universitetsstudier

Ska du börja studera vid ett universitet? I den här artikeln får du information och tips på bra förberedelser inför detta. Det finns helt enkelt en del att tänka på. För det första gäller det att hålla reda på datumen för när du måste ansöka om att gå en viss utbildning. När du har ansökt får du vänta några månader på att få besked om huruvida du kommit in på den utbildning du sökt. Man kan göra förstahands-, andrahands- och tredjehandsval i ansökan.

Sök till en kurs

Om du inte kommer in på ditt förstahandsval kanske du kommer in på den utbildning du valde i andra hand. Om du inte riktigt vet vad du vill utbilda dig till finns det många kurser som kan vara användbara nästan inför vilket yrke som helst, så du har alla möjligheter att prova på universitetsstudier innan du faktiskt väljer en lång utbildning.

Hitta bostad

Om du flyttar till annan ort är det viktigt att hitta en lägenhet på kort avstånd från universitetet. Eller i varje fall på en ort med bra pendlingsmöjligheter till skolan. Om du ska börja plugga på Örebro Universitet och letar efter lägenhet i Örebro rekommenderar vi ett besök hos Byggnadsfirman Lund. De har lägenheter för uthyrning.

Finansiera studierna

Fundera över hur du ska försörja dig under studietiden. Ska du ta fullt studielån eller ska du bara välja att plocka ut bidragsdelen? Väljer du att inte ta något lån så kan det vara nödvändigt att ha ett extrajobb på studieorten, börja därför söka efter jobb innan utbildningen drar igång. Pluggar du i samma stad där du bor och har en sambo med jobb kan ett alternativ vara att ta bidragsdelen och låta sambon ta ett större ekonomiskt ansvar för hushållet.

Hitta litteratur

När du väl har kommit in på programmet du sökt till är det bra att kolla upp vilka böcker du behöver till de första kurserna. Om du är ute i god tid har du alla böckerna på plats när kursen börjar, och du har större chanser att hitta begagnade böcker till lägre pris. Även om många böcker finns på biblioteket kan de vara utlånade.

Det är också bra att kolla upp vilka rättigheter och skyldigheter du har som student. Vid studentkåren kan du få bra information om detta. Det är viktigt att veta vilka regler som gäller för betygssättning, hemtentor och salstentor och till exempel vad som händer om du missar en tenta eller inte får godkänt. Reglerna kan variera lite från universitet till universitet och vara olika vid olika utbildningar – se till att ha koll på vad som gäller. Lycka till med din utbildning!